Cari Hesap Nedir? Cari Hesap Takibi Nasıl Yapılır?

Cari hesap nedir

İşletmelerin ticari faaliyetlerinin tamamını kaydettiği ve takibini yapmak için kullandıkları sisteme, cari hesap denir. Müşteri ve tedarikçileri arasındaki işlemlerin düzenlenmesi için cari hesap takibinin yapılması gerekir. Bu işlemlerin etkili ve düzenli bir şekilde sürdürülebilmesi için ise konuya dair kavramların her birine hâkim olunmalıdır. Aksi halde işletmenizin zarara uğraması veya hesaplarında karışıklık çıkması gibi durumlarla karşılaşabilirsiniz. Bu yazımızda, “Cari hesap nedir? Cari hesap takibi nasıl yapılır?” sorularının cevabını paylaşacağız. Konuya dair cari hesap sözleşmesi, cari hesap borcu, cari bakiye, alacak dengesi, cari hesap programı, cari dönem, cari hesap defteri, cari hesap ekstresi gibi kavramları detaylarıyla açıklayacağız.

Cari Hesap Nedir?

Ticaret ile ilgilenen işletme sahiplerinin merak ettikleri önemli bir soru vardır: Cari hesap ne demek? Cari hesap, bir işletmenin tedarikçileri ve müşterileri arasındaki işlemleri düzenli bir şekilde görebileceği hesaba denir. Bu sayede, karşılıklı olarak iş ilişkisi içerisinde bulunan iki kişinin veya kurumun, tek bir hesap üzerinden işlemlerini takip etmesi sağlanır. Kısacası, ödeme yapacak olan işletme ile ödeme alacak olan işletmenin her alım-satım işleminin ardından ödeme yapması engellenir. Bunun yerine cari hesap açılarak, ödemelerin tek bir hesap üzerinden takip edilmesi mümkün olur.

Cari Hesap Sözleşmesi Nedir?

Aralarında ticari bir ilişki bulunması nedeniyle düzenli olarak alacak ve verecek işlemi gerçekleştirmesi gereken iki işletme, süreci kolaylaştırarak hızlandırmak için bir anlaşma imzalar. İki tarafın uzlaşmasının ardından, tüm işlemlerini tek bir hesaptan yürütme kararı almalarına da cari hesap sözleşmesi denir. Buna göre, cari hesap üzerinde toplanan miktar, henüz nakde çevrilmeden alacak ve verecek olarak ayrılır ve cari bakiye belirlenir. Tarafların kesin olarak bilmesi gereken, “Cari bakiye ne demek?” sorusunun cevabı da tam olarak budur. Cari bakiye, borç ve alacak bakiyelerini ifade eder. Her iki tarafın hesaptaki bakiyeleri belirlendikten sonra, anlaşmanın imzalandığı tarihlerde ödeme işlemi tek bir hesap üzerinden tamamlanır.

Cari Dönem Ne Demek?

Cari dönem, işletmelerin hesaplarını takip edebilmeleri için bilmeleri gereken kavramlardandır. Diyelim ki ticari ilişkilerinizin olduğu bir işletme ile cari hesap sözleşmesi imzaladınız. Bu süreç içerisinde ne kadar ödeme yaptığınızı, harcamalarınızı ve takip etmeniz gereken tüm işlemleri belirli bir zaman aralığını hesaba katarak yaparsınız. Cari dönem de içerisinde bulunduğunuz dönemi ifade eder. İşletmenizin ne durumda olduğuna dair analizlerinizi cari dönemi esas alarak değerlendirmeniz gerekir.

Cari Hesap Borcu Nedir?

Cari hesap borcunun ne olduğunu açıklamadan önce, “Alacak dengesi nedir?” sorusuna açıklık getirmemiz gerekir. Alacak dengesi, her ticari ilişkide bulunur. Açıkça alacak ile verecek arasındaki dengeyi ifade eden bir kavramdır. Eğer bir işletme ile cari hesap açma konusunda anlaşmaya vardıysanız ve olayın hizmet alan tarafındaysanız, cari hesap borcunuz var demektir. Bu nedenle, belirlenen tarihlerde cari hesap borcunuzu ödemeniz gerekir. Peki, borçlu cari hesap nedir?

Yeterli miktara ulaşamayan ve ödeme gerçekleştiremeyen işletmelerin hesabı, borçlu cari hesap olarak bildirilir. Böyle bir durumla karşı karşıyaysanız ve acil olarak nakit ihtiyacınız varsa, bankaların büyük bir çoğunluğunun verdiği BCH kredisine başvurabilirsiniz.

Cari Hesap Belgeleri Nelerdir?

Fatura: Satıcı firmanın alıcı firmaya kestiği ve yapılan işleri gösteren belgedir. İki çeşit fatura çeşidi vardır: kapalı ve açık fatura. Kapalı fatura işlemin sollandığını gösterirken, açık fatura bedelinin ileri tarihte tahsil edileceğini gösterir.

Makbuz: Alacak-borç işlemlerinin sonunda verilen ve işlemin sonlandığını gösteren belgedir.

Çek: Senetten daha yaygın kullanılan çek, bankaya hitaben yazılmış bir evraktır. Çeklerinizi kolay ve hatasız şekilde takip etmek için çek takip sistemi hizmetimizden faydalanabilirsiniz.

Dekont: Hesaplar arasında yapılan işlemler sonrası kesilen ve işlem detaylarını gösteren belgedir. Alacak-borç işlemlerini içerir. İki tür dekont vardır: Alacak dekontu ve borç dekontu. Hesapta yapılan bir değişikliği ilgilisine haber vermek için kullanılır.

Cari Gelir Nedir?

Cari hesap sözleşmesinin verecekli kısmında olan kişilerin cari hesap borcu kavramıyla karşılaşabileceğinden bahsettik. Bu noktada cari gelir ise daha çok alacaklıların karşılaşabileceği bir kavramdır. Buna göre, ticari ilişkileri olan iki işletme cari hesap açma konusunda uzlaştığında, alacaklı kişiler belirli tarihlerde ödeme alır. Aldıkları miktar ise cari gelir olarak ifade edilmektedir.

Cari Hesap Takibi Nasıl Yapılır?

Cari hesap takibi, genellikle şirketlerin muhasebe departmanları tarafından yapılmaktadır. Herhangi bir hata olmaması adına her iki tarafında da güncel cari hesap takibi yapması doğru olacaktır. İşletmeler, bunun için şu yöntemleri kullanmaktadır:

  • Uzun yıllardır tercih edilen cari hesap defteri, en eski yöntemlerden biridir. Üç bölüme ayrılmış olan hesap defterlerinde; alınacak olan ödemeler, borçlar ve vergiler gibi başlıklar yer alır. Böylece kâğıt üzerinde bir raporlama yapılarak cari hesapların takibi gerçekleştirilir. Fakat tahmin edildiği üzere bu yöntem, oldukça zor ve yavaş işlemektedir.
  • İkinci ve en güncel yöntem ise teknolojiden yararlanılarak oluşturulan cari hesap programı seçenekleridir. Cari hesap programı kullanmayı tercih eden işletmeler, hızlı bir şekilde gerçekleştirdikleri bütün işlemleri online olarak kaydederler. Böylece tek bir tıklama ile dilediğiniz bilgiye ulaşmanız veya kayıt altına almanız mümkün olur.  

Bazı zamanlarda, cari hesap takibi konusunda sıkıntılar yaşanır. Örneğin, alacak ve verecek dengesinde yanlış bir hesaplama yapıldığından şüpheleniyorsanız, hemen karşı tarafla iletişime geçmelisiniz. Alacak ve verecek bakiyelerinizi karşılaştırarak uzlaşmalısınız. Her ödemenin ardından yapacağınız kontrol, iş ilişkilerinizi geliştirecek ve herhangi bir problem yaşamanızın önüne geçecektir. Bu uzlaşı, cari hesap mutabakatı olarak adlandırılmaktadır.

Cari Hesap Ekstresi Nedir?

Cari hesabın ne olduğuyla ilgili ayrıntıları açıkladığımız yazımızın sonuna gelirken, bahsetmemiz gereken son bir kavram vardır: O da, cari hesap ekstresi. Öncelikli olarak, cari hesap takibi yapılırken kayıt altına alınan birkaç önemli başlık vardır. Bir cari hesap örneği incelediğinizde; borç, alacak, işlem türü, fiş numarası, belge numarası veya bakiye gibi kavramlarla karşılaşırsınız. Bu bilgileri görüntülediğiniz ekrana cari hesap ekstresi denir. Eğer bir program kullanarak cari hesabınızı takip ediyorsanız, e-posta aracılığıyla hızlı bir şekilde cari hesap ekstrenizi iletebilirsiniz.

NetBT e-Mutabakat Çözümü

Eski yöntem olan “Cari mutabakat yöntemi” ile yapılan mutabakat işlemlerinde maddi hatalar ve karışıklıklar ile karşılaşılmaktadır. NetBT e-Mutabakat çözümü ile iş ortakları arasında belirlenmiş BA, BS ve Cari hesap mutabakatları için kullanım kolaylığı sağlar. e-Mutabakat sistemi, B Formu ve Cari hesap mutabakat işlemlerini elektronik ortam üzerinde yapan, mutabakat işlemlerinin daha hızlı, etkin ve çevreye karşı duyarlı bir şekilde yapılmasını sağlayan, izlenebilirlik sağlamak üzere tasarlanmıştır.

Her sisteme kolayca entegre edilebile e-Mutabakat çözümü hem SAP üzerinde hem de Non-SAP olarak kullanılabilmektedir. Bu sayede büyük hacimli şirketler için hızlı çözümler sunar. Borç ve alacak takibine imkan sunmakta olan online mutabakat sistemi KEP entegresine de sahiptir. Bu çözüm yolları ile sizlere maliyet alanında büyük avantajlar sunar.

Akıllı e-Mutabakat çözümü ile cevap vermeyen firmalara sistemin otomatik olarak tekrar mail göndermesini sağlarken, gönderilerinizi KEP sistemi üzerinden yapabilirsiniz. Bu sayede giden mutabakat mektuplarının ve gelen cevapların resmi olmasını sağlarsınız.

İş yükünüzü azaltacak NetBT e-Mutabakat ve diğer finansal çözümleriyle tanışmanın tam vakti!

Çözüm ve hizmetlerimiz konusunda daha çok bilgi ve teklif almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Sıkça Sorulan Sorular

Cari Hesap Nedir?

Firmaların müşterileri ve tedarikçileri arasındaki muhasebe ilişkilerinin toplandığı hesaba Cari hesap denir. Cari hesap sahibi kişiler hem gerçek kişi hem de tüzel kişilikler olabilirler. Ticari tanıma göre cari hesap , iki şahıs veya kuruluşun ürün ,para ve bunun gibi durumlardan kaynaklanan alacak verecek ilişkisini birbirlerinden ayrı ayrı istemektense karşılıklı bir mutabakat neticesinde tek bir hesap üzerinden yürütmeleridir.

Cari Hesap Takibi Nedir?

Şirketlerin birbirleri ile ürün ve hizmet alım satım işlemlerini takip etme işlemine cari hesap takibi denilmektedir. Ayrıca bu sürecin muhasebe açısından kayıt altına alınıp yönetilmesi de sürece dahildir. Cari hesap takibi hem şahıslar arasında hem de firmalar arasında yapılabilir.

Cari Hesap Ekstresi Nedir?

Firmaların cari hesaplarını görüntüleyebilmesini sağlayan alana cari hesap ekstresi denir. Alacak, verecek ve toplam bakiyeler cari hesap ekstresi sayesinde anlaşılabilir şekilde görüntülenir. Cari hesap ekstresi içeriğinde; tarih, fiş, borç, alacak ve toplam bakiye vardır.

Yazar Ümran Bingöl
Author:
Ümran BİNGÖL, NetBT Dijital Dönüşüm ve Danışmanlık Hizmetleri bünyesinde Dijital Pazarlama çalışmaları yürütmektedir. Ayrıca Finans sektöründe yer alan gelişmelerin resmi kaynaklardan yola çıkarak kullanıcılara ulaştırılması üzerine çalışmalar yürütmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir