e-Envanter Defteri Nedir?

Envanter Defteri; bir işletmenin mal varlıklarını, borçlarını ve alacaklarını kaydetmek amacıyla kullanılan bir muhasebe defteridir. Envanterini stok defteri açarak sistem üzerinden takip etmeyen, ticari kazancı basit usulde tespit edilen ve işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için envanter defteri tutmak zorunludur.

Vergi kanunlarına göre, envanter defteri fiziksel olarak tutulup her yılın sonunda noterde tasdik ettirilirken, GİB’in yayınlamış olduğu son tebliğ ile Mali Mühür kullanılarak e-Defter olarak tutulabilecek.

Envanter Defteri Çözümünün Avantajları

Hızlı Entegrasyon

SAP ve GİB sistemleriyle sorunsuz veri akışı

Uyumluluk

Gelir İdaresi Başkanlığı standartlarına tam uygunluk

Kullanıcı Dostu Arayüz

Kolay veri girişi ve raporlama

e-Envanter Defteri Yasal Düzenlemeleri

13.12.2024 tarihinde Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından gib.gov.tr de 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete’de Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’de değişiklik yapılmasına dair Tebliğ taslağı yayımlanmıştır.

MADDE 3 – Tebliğin 3.2.6 numaralı fıkrasına aşağıdaki paragraf eklenmiştir.

“Söz konusu mükellefler, edefter.gov.tr adresinde format ve standardı belirlenen defterlerden envanter defterini ihtiyari bir şekilde e-Defter olarak tutabilirler. Başkanlık faaliyet konusu, mükellefiyet süresi, vergi, şirket veya mükellefiyet türü, aktif büyüklüğü, öz sermaye büyüklüğü, brüt satış hasılatı ve sektör gibi kriterleri ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak edefter.gov.tr adresinde yayımlanacak duyuru ile envanter defterinin e-Defter olarak tutulmasına ilişkin zorunluluk getirmeye yetkilidir.”

e-Envanter Defteri’nde Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Şirket kodu, yıl, dönem ve spesifik bir ana hesap görüntülenmek istenir ise ana hesap alanına veriler girilmelidir.
  • Program çalıştırıldığında tüm hesaplar, özet olarak ekrana gelmektedir.
  • Ana hesap borç-alacak bakiyeleri FS10N işlem kodundaki tutar ile uyumlu gelmektedir.
Gelir İdaresi Başkanlığı Statü Durum Tablosu için tıklayın!
Güncel Tabloya Buradan Ulaşabilirsiniz

İş Ortaklarımızın e-Fatura Hakkında Görüşleri

Kimler e-Envanter Defteri Tutmak Zorundadır?

  • e-Defter uygulamasına dahil olan firmalar
  • Büyük ölçekli üretim yapan işletmeler
  • Stok takibi zorunlu olan sektörlerde faaliyet gösteren firmalar
  • GİB tarafından belirlenen mükellefler

e-Envanter Defteri Kağıt Defter Yerine Geçer mi?

Evet. GİB’in belirlediği formatta tutulduğu sürece, kağıt ortamında envanter defteri tutma zorunluluğunu ortadan kaldırır.

e-Envanter Defterine Hangi Bilgiler Girilir?

  • Stok giriş ve çıkışları
  • Ürün kodları ve açıklamaları
  • Miktar, fiyat ve toplam değer bilgileri
  • Yılsonu envanter kayıtları

e-Envanter Defteri Nasıl Saklanır?

Defterler, GİB’in belirlediği formatta hazırlanır ve beratları alınarak dijital ortamda en az 10 yıl süreyle saklanmalıdır.

e-Envanter Defteri Hatalı Kaydedilirse Ne Yapılmalı?

Yanlış kayıtlar düzeltilemez. Ancak, doğru kayıt eklenerek hata düzeltilmiş olur. Yanlışlık yapılmaması için defter onaylanmadan önce dikkatle kontrol edilmelidir.

e-Envanter Defteri Onay Süreci Nasıl İşler?

  • Envanter kayıtları dijital ortamda oluşturulur.
  • Defter, GİB formatında hazırlanır.
  • e-İmza veya mali mühür ile onaylanır.
  • GİB sistemine yüklenir ve berat alınır.

Sizi ileriye taşıyacak e-Fatura çözümler için teklif alın!

Size özel e-Fatura çözümleri ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi ve teklif almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.