Dönüşüm ile Verimli Adımlar
e-Dönüşüm kapsamında NetBT ile verimli bir işbirliğini hayata geçiren Onur Market, ilk adımı e-Fatura ile attı ve bu temelin üstüne yenilikleri kurguladı. e-Fatura, e-Arşiv, e-Defter, Elektronik Hesap Özeti, e-Mutabakat, Personel Masraf Sistemi adımları bu verimli işbirliğinin sonucu olurken, e-İrsaliye konusunda da yola birlikte devam etme kararı alındı.
1997 yılında kurulan Onur Market, stratejisini İstanbul’da Avrupa yakasında, ayrıca her birinde pazar lideri olduğu Edirne, Tekirdağ, Kırklareli ve Bursa illerinde toplam 150 şubesi ile hayata geçiriyor. 2002 yılından bu yana Onur Market’te BT yapısından sorumlu olan Onur Market CIO’su Erdinç Cankar, operasyon kapsamında 150 şubede 4 bin çalışanın yılda 60 milyon müşteriye hizmet sunduğunu vurguladı. Coğrafi dağılımın yanında perakende sektörünün dinamikleri, gelişen müşteri beklentileri ve tedarik zincirinin gereklilikleri Onur Market’te kesintisiz BT yatırımı sürecini de beraberinde getiriyor.
2019 yılında Onur Market ve zincir bütünde yatırımlarda önceliklendirme yaptıklarını, böylece kurumsal verimliliğin sürekliliğini sağladıklarını vurgulayan Erdinç Cankar, şu bilgileri verdi: “Yılın son çeyreği, beklentilerimiz paralelinde daha hareketli bir dönem. Biz de BT odağında KVKK odaklı yatırımlarımızı tamamladık. Sistemimizi SAP bulutuna taşıdık. Böylece BT altyapımız daha da ölçeklenebilir bir mimariye kavuştu ve SAP bu yolda ilk adım. Bunun ardından iş kritik sunucuları bulutta konumlandıracağız. Bu yönüyle 2019, bulut bilişime geçiş yılımız. Bundan sonra da kritik sistemlerimizi bulutta konumlandıracağız. Merkezimizi radyolink ile yedekledik. 3G yedeklemesi başlattık ve bu yönüyle tam yedeklilik sağlıyoruz. Her türlü duruma hazır olmak adına bulutta konumlandırma yapacağız ve tüm şubelerimiz direkt SAP ile çalışıyor olacak. Bu da her durumda kurumsal kesintisizliğimizi pekiştirecek.”
2020 önceliği e-İrsaliye olacak
Onur Market için bulut yatırımı dijital dönüşüm adına atılan adımlardan sadece biri. Dijital dönüşümün Onur Market’te 2010 yılında ERP mimarisi değiştirme kararı, 2011’de bu yolda SAP ile işbirliği ile geliştiğini belirten Erdinç Cankar, kurumsal dijital dönüşüm süreçlerini şöyle anlattı: “Dijital dönüşümün en önemli bacağı e-Dönüşüm ve kamuya karşı sorumluluklarla regülasyonlara uyum. Bunun bir örneği olarak, 2014’te e-Fatura zorunluluğu geldi ve e-Fatura ile tüm süreçlere uyum bizim için kolaylaştı. Sistemle konuşan ve otomatik kayıt yapan bir sistemimiz oldu. Bunu takiben e-Defter ve elektronik hesap özeti adımlarımız geldi. Çünkü faturadan doğan bir banka hareketi, yani ödemeler, hesaplar, havaleler var ve biz; bu konuda da en doğru kayıt mekanizmasını hayata geçirdik.
Geliştirdiğimiz e-hesap özeti sistemi; bankanın web servisine bağlanıyor, SAP sistem bu verileri çekerek, kendisi kayıt ediyor. Elektronik hesap özeti geçişi sonrası, e-Defter ve e-Mutabakat projelerini hayata geçirdik. Bunları Personel Masraf Sistemi ve e-İrsaliye izledi. Böylece beyaz yakalı çalışanların masrafları SAP muhasebe mimarisine dahil oluyor, ödeme süreci kayıt altına alınıyor. Örneğin; çalışanımız faturanın onayda mı olduğunu, yoksa ödeme sürecine mi geçtiğini bizzat sistemde görebiliyor. Yani herkes kendi sürecini ve evraklarını takip edebiliyor. Bu kapsamlı masraf yönetim sistemimiz için de NetBT ile verimli bir çalışmayı hayata geçirdik.
e-İrsaliye alt yapısını 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle canlıya almayı planlıyoruz. Öte yandan, şubelerimizde Tedarikçiden ürün kabul yazılımlarını bizzat kendi kaynaklarımızla geliştiriyoruz. Yazılıma geçen yıl eklediğimiz özelliklerden biri gelen firmanın plakasının, malı getiren plasiyerin isminin ve gelen ürünlerin son tüketim tarihlerinin (STT) de sisteme ekleme zorunluluğu oldu. Böylece ürün kabul sürecimizde kontrollerimiz ve kurallarımız öne çıktı. Bu yapıyı e-İrsaliye’ye geçişle daha da verimli bir noktaya getirmeyi planlıyoruz.”
Kurumsal verimlilik hep artacak
Onur Market’te dijital dönüşümde öncelikli adımlar bu şekilde atılırken, ikinci olarak her bir mağazanın içinde öncelikler BT ile buluşuyor. Bunun bir örneği olarak, enerji tasarrufu adına tüm mağazalarda şarküteri bölümü, soğutma dolapları, iklimlendirme yapılarına IoT cihazlar takıldı. Bu sistemlerle örneğin mağaza kapanış saati olan 22:00’de herhangi bir klimanın açık kalmaması sağlanıyor. “Kurallarımızı belirliyor, bunları yazılımda konumlandırıyoruz ve 150 şubenin bütününde aynı kurallar geçeri oluyor” vurgusunu yapan Erdinç Cankar, 2020 yılı önceliklerini şöyle anlattı: “Soğuk zinciri proaktif izleme imkanımız oluyor. Tüm soğuk hava ve sütlük dolaplara IoT mekanizmaları bağladık ve sensörlü cihazlarla tüm süreçleri takip edebiliyor, uyarı listesi mimarimize gerekiyorsa yeni eklemeler yapıyoruz. Tüm mağazalarımızın içinde tasarruf amaçlı LED lambalar, mağaza ve reyon dışı bölümlerde ise sensörlü aydınlatma sistemlerimiz var.
Enerji tasarrufu, zaten kurumsal önceliklerimizden. 2020 yılına e-İrsaliye ile başlamak istiyor, bunun bizim için çok yararlı olacağını biliyoruz. Böylece şubeler ve depolar arasındaki evrak trafiği bütünüyle dijital platformda konumlanacak. 2020 için e-Dönüşüm adına bir hedefimiz de günün sonunda toplam POS’tan alınan Z raporunun burada işlenmesi. Burada da otomatik entegrasyon sağlamayı planlıyor, POS hareketlerini de banka hareketleri gibi SAP yapısına entegre etmeyi hedefliyoruz. Dijital dönüşümde de akıllı mağazalar geliştirmek hedefimiz. Mağazaya giren müşteri sayısını ölçen sensörler, sıcaklık haritası ile reyon yoğunlukları ölçümü gibi analizleri yapacağımız bir altyapıya geçeceğiz. Böylece her bir mağaza içinde müşteri hareketlerini, her bir reyonumuzu çok daha yakından takip edebileceğiz. Böylece reyon bazında ve doğal olarak her bir şubede verimliliği daha da geliştireceğiz.”
E-ticarette oldukça iddialıyız
Onur Market’in yatırım yaptığı alanlardan bir tanesi de e-ticaret. E-ticaret konusunda web sitesi altyapısının MarketYo tarafından sunulduğunu ve SAP ile entegre ettiklerini belirten Erdinç Cankar, “Onurmarket artık müşterilerimizin parmaklarının ucunda, ister cepten ister web’ten kolaylıkla ve hızlıca alışveriş yapabilecekler. Konusunda uzman ve sadece e-ticaret odaklı bir departman oluşturduk ve kendimize oldukça iddialı hedefler belirledik” dedi.
Diğer e-Dönüşüm projelerimiz için e-Dönüşüm İşbirliği adlı yazımıza göz atın!
– Personellere kesilen farklı türdeki masrafların tek bir çatı altında toplanarak sisteme aktarılmasını sağlar.
– Faturaların SAP’de otomatik muhasebeleştirmeyi sağlar.
– Avans ve seyahat talebinde bulunmayı sağlar.
– Web/mobil onay mekanizması sayesinde kolay ve hızlı kullanım sağlar.
– Basım, saklama/arşivleme kolaylığı sağlar,
– Hızlı arama, erişim ve iletim özelliği sunar,
– Taşıma anında kaybolma riskini ortadan kaldırır,
– Çevre dostudur ve kağıt, baskı gibi kalemlerde maliyet azaltarak tasarruf sağlar.
e-Ticaret sektörüne e-Dönüşüm süreci dahil olarak gerekli altyapı oluşturuluyor ve böylece süreçlerin takibi ve yönetimi kolaylaşarak verimlilik artıyor.